Przed pierwszym wyjazdem do Japonii zastanawiałam się jak poradzimy sobie językowo, zwłaszcza w restauracjach i podczas zakupów. Japończycy, głównie Ci młodzi, niezbyt dobrze znają angielski. Jak więc będziemy zamawiać posiłki? Jak się okazało gaijin (????), zupełnie nieznający języka, całkiem nieźle może odnaleźć się nie tylko w wielkiej japońskiej metropolii, ale również w odległych zakątkach Kraju Kwitnącej Wiśni.
Sałatka z sashimi
Sałatka z sashimi

Japońskie restauracje i bary

Część restauracji i barów to faktycznie bardzo duże wyzwanie dla przeciętnego turysty, który umie powiedzieć niewiele więcej niż konichiwa, arigato czy dozo. Oddalając się od stacji metra czy ważniejszego obiektu turystycznego można poczuć się nieco zagubionym. Spacerując po dzielnicy Shinjuku (Tokyo) trafiliśmy na ulicę wypełnioną barami, niemniej nie potrafiliśmy odczytać jakiego rodzaju są to przybytki.
Niewiadomego rodzaju lokal w Shinjuku (Tokyo)
Wiele restauracji w Japonii nie wpuszcza do lokalu gości z ulicy. Aby móc do nich wejść należy zrobić wcześniejszą rezerwację (najczęściej z wyprzedzeniem kilku tygodni) lub posiadać zaproszenie. Ten typ restauracji nazywa się ryotei (?????).  Na właśnie takie lokale natknęliśmy się Kyoto w dzielnicy Gion. Niepozorne lokale w charakterystycznej zabudowanie z początku XX w. znajdują się poza zasięgiem przeciętnego turysty. W ich wnętrzach natomiast biznesmeni i politycy popijają sake serwowane przez majestatyczne gejsze.
Restauracje w dzielnicy Gion (Kyoto)
Restauracje w dzielnicy Gion (Kyoto)
Szyld restauracji w Kyoto
Na szczęście w wielu miejscach zamówienie jedzenia nie sprawia aż tak wielu problemów. Bardzo często przed wejściem do lokalu o jego menu dowiadujemy się z reklam wystawionych na zewnątrz budynku. W zamówieniu jedzenia pomagają również obrazkowe menu, które klient otrzymuje po zajęciu stolika. Bardzo często nie trzeba też rozmawiać z obsługą, ponieważ już na samym wejściu znajduje się automat przyjmujący zamówienia.
Reklama barów z jedzeniem
Reklama barów z jedzeniem
Reklama baru w dzielnicy Akihabara
Reklama baru w dzielnicy Akihabara (Tokyo)
Wnętrze restauracji w Kyoto
Wnętrze restauracji w Kyoto
Wnętrze baru w Shibuya
Wnętrze baru w Shibuya (Tokyo)

Plastikowe jedzenie

Szczególnym rodzajem reklamy w branży gastronomicznej jest plastikowe jedzenie, umieszczone w oknie wystawowym. Pozwala ono łatwo zorientować się w menu i wybrać potrawę jeszcze przed wejściem do lokalu.

Jedzenie na patyku

Szybkie przekąski, pełnoprawne posiłki, słodycze, a nawet świeżone owoce. Na japońskiej ulicy można zjeść praktycznie dowolną potrawę zaserwowaną prosto z patyka. Dla mnie największym zaskoczeniem był omlet na patyku – na słodko lub słono, ciepły bądź zimny. Najbardziej praktyczny natomiast okazał się patykowy melon, który rewelacyjnie gasi pragnienie w upalny dzień.
Japońskie jedzenie na patyku
Japońskie jedzenie na patyku
Japońskie jedzenie na patyku

Automaty i sklepy

Automaty z napojami są jednym z najgenialniejszych wynalazków jakie można spotkać w Japonii. Trafić można na nie praktycznie na każdym rogu i niejednokrotnie ratują życie spragnionemu turyście. Szacuje się, że na terenie Kraju Kwitnącej Wiśni działa blisko 5,5 mln automatów. Znaleźć w nich można nie tylko butelki z wodą czy zieloną herbatą, ale również kawę, papierosy i alkohol. Po powrocie do Polski niejednokrotnie żałowałam, że u nas brakuje tego typu rozwiązań.
Japońska whisky w puszce
Japońska whisky w puszce
Japońska zielona herbata w butelce
Zielona herbata w butelce
Kolejnym z genialnych wynalazków są działające całą dobą konbini (????), z których najpopularniejszym jest chyba 7-Eleven. Dostać w nich można produkty pierwszej potrzeby typu soki, mleko czy ryż. Sklepy te serwują również ciepłe posiłki i napoje oraz niezwykle świeże zestawy sushi. Ciekawostką jest, że do zakupionych produktów spożywczych (np. jogurt, lody czy sok) klient otrzymuje zestaw przyborów ułatwiających spożycie (np. łyżeczki, słomki czy pałeczki). Na uwagę zasługują również malutkie naklejki, przylepiane na produkty po zakupie.

Japońska zielona herbata

Ocha (???), czyli herbata,  jest jednym z głównych elementów kultury i kuchni japońskiej. Na co dzień pita jest ona niemalże do każdego posiłku. Sencha (????) jest jednym z najpopularniejszych rodzajów zielonej herbaty.

Odwiedzając bar lub restaurację można być pewnym, że zawsze i do każdego posiłku otrzyma się bezpłatnie zimny napój. Najczęściej jest to właśnie zielona herbata z lodem lub (w tańszych barach) po prostu wodę. Ciepłe napoje są zwykle dodatkowo płatne.

Zestaw obiadowy, czyli węgorz, miso i sencha
Zestaw obiadowy, czyli węgorz, miso i sencha
Matcha (????) jest to sproszkowana zielona herbata o charakterystycznym zapachu. Wykorzystywana jest nie tylko jako napój, ale również jako dodatek do potraw, ciast i deserów.

 

Frappuccino z dodatkiem matcha
Najlepsze lody z zieloną herbatą
Chcesz wiedzieć więcej na temat kuchni i kultury Japonii? Koniecznie sprawdź inne artykuły z cyklu Śladami Murakamiego: