Bardzo często znajomi pytają mnie w jaki sposób udaje mi się codziennie przygotowywać domowy posiłek. Przecież trzeba poświęcić na to tak dużo czasu. Zaplanować, zrobić zakupy i jeszcze później posprzątać. Przyznam, że ta ostatnia czynność faktycznie do najprzyjemniejszych nie należy. Na szczęście moje zadanie kończy na przygotowaniu posiłku, natomiast sprzątanie leży w gestii osób dla których gotuję.
Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie wskazówki dotyczące organizacji posiłków i gotowania w domu. Pamiętajcie, ma być smacznie, zdrowo i szybko.

10 zasad, które pozwolą przetrwać tydzień, jedząc zdrowe i pożywne posiłki:

  1. Zrób zakupy na kilka dni do przodu, uwzględniając wszystkie rodzaje posiłków. Pamiętaj o serach i wędlinie, mleku i płatkach, mięsie i warzywach oraz świeżych owocach i zdrowych przekąskach. Wspomagaj się listą zakupową i korzystaj ze sklepów internetowych, zamawiając zapas mleka czy soków.
  2. Sprawdź co oferują Twoje lokalne sklepy. Po ciekawe produkty wcale nie trzeba jeździć do centrów handlowych. Osiedlowy stragan z warzywami może posiadać zaskakującą ofertę, wystarczy tylko do niego zajrzeć. 
  3. Kupuj mięso pakowane hermetycznie z wyraźnie oznaczoną datą przydatności do spożycia. Dzięki temu będziesz wiedzieć nie tylko kiedy zostało zapakowane, ale również jak długo może leżeć w lodówce.
  4. Kupuj kilka rodzajów danego produktu, aby nie popadać w rutynę. Wybierasz mięso na obiad? Nie ograniczaj się wyłącznie do piersi z kurczaka. Równie szybko i łatwo przygotujesz wołowinę, kaczkę czy owoce morza. Staraj się mieć w lodówce kilka typów mięsa i dawaj sobie wybór.
  5. Skomponuj ulubioną bazę do sosu. U mnie jest to oliwa, czosnek, chili, ocet balsamiczny, miód i sos sojowy. Ta kombinacja zamieni każdy kawałek mięsa w przepyszną potrawę, wystarczy tylko uzupełnić ją dodatkowymi ziołami i świeżymi warzywami.
  6. Nie bój się łączyć składników, wykorzystaj wyobraźnię do poszukiwania nowych smaków. Brakuje Ci jakiegoś produktu do zrobienia ulubionej potrawy? Sprawdź co masz aktualnie w lodówce. Do kaczki będą świetnie pasować zarówno buraczki jak i gruszka. Wołowina dobrze komponuje się z dynią i jarmużem. A smak ryby podkreśli nie tylko cytryna, ale także pomarańcza i mandarynka.
  7. Zrób to w 30 minut. Tyle czasu potrzebujesz, aby proste składniki zamienić w smaczny posiłek.
  8. Ogranicz liczbę garnków do minimum. Musisz ugotować makaron i brokuły? Zrób to w jednym garnku. Najpierw wrzuć warzywa, a gdy te będą już gotowe w ich miejsce umieść makaron. Jeden garnek mniej do umycia.
  9. Gotuj na kilka dni do przodu. Jeżeli nie lubisz jeść codziennie tego samego to przygotuj bazę i zmieniaj dodatki. Polecam moje wcześniejsze przepisy na roladki z fetą i kotleciki mielone. W obu przypadkach jest to jedna baza przygotowana w weekend i trzy różne posiłki.
  10. Zawsze miej coś na czarną godzinę. Wyrób sobie nawyk posiadania zapasu makaronu, pomidorów, oliwek, sera czy innych ulubionych dodatków. Szybko wyczarujesz z nich smaczny i pożywny posiłek, gdy wszystkie inne zasady zawiodą.
Wykorzystane zdjęcia pochodzą ze strony www.pusheen.com.