Ciąża to nie choroba. Takie było zawsze i jest obecnie moje przekonanie. Nie rozumiałam kobiet, które biegną do lekarza po zwolnienie jak tylko pojawią im się dwie kreski na teście. Ciąża to stan fizjologiczny. Stan, gdy ciało kobiety drastycznie się zmienia. Stan, gdy ma ona prawo zupełnie odmiennie się czuć. Dlatego kodeks pracy szczególnie chroni przyszłe matki i gwarantuje im wiele przywilejów.

Praca a ciąża

Gdy tylko lekarz potwierdził moją ciąże (domowe testy dawały niejednoznaczny wynik) zdecydowałam, że będę pracować tak długo, jak to jest tylko możliwe. Lubię swoją pracę. Daje mi ona wiele satysfakcji i praktycznie każdego dnia uczy mnie czegoś nowego. Natura szybko jednak zweryfikowała moje podejście. Pomimo tego, że moja ciąża rozwija się prawidłowo i nie ma żadnych przeciwskazań do tego, abym musiała przez cały dzień leżeć w łóżku to ja zwyczajnie nie daję już rady tak, jak wcześniej.

zwolnienie w ciąży

Ciąża a praca w biurze

Każdemu, kto myśli, że praca przy komputerze ja łatwa i lekka chciałabym wyjaśnić kilka kwestii. Nie wiem jak jest w innych miejscach, ale praca w firmie z branży IT nie polega na piciu kawki, plotkowaniu z koleżankami i chodzeniu na lunche. To ciężka orka na ugorze (niekoniecznie fizyczna), deadline’y, asapy i kontakty z nie zawsze zadowolonym zleceniodawcą. Sielanką jest, gdy projekt zostaje zrealizowany w wyznaczonym terminie i zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Jak długo można pracować w ciąży?

To jest kwestia indywidualna. Moim zdaniem tak długo, jak czerpiesz z tego przyjemność i nie zagraża to zdrowiu matki lub dziecka. Ważne jest także, aby zagwarantować sobie odpowiednie warunki do pracy. U mnie idealnie sprawdziła się możliwość częściowej pracy w trybie home office. Wiem jednak, że nie każdy może sobie na taki komfort pozwolić. O czym w takim razie trzeba pamiętać, wykonując pracę biurową w ciąży?

4 godziny pracy przy komputerze

Mówiąc szczerze początkowo śmiałam się z tego przepisu. Teraz jednak z każdym dniem doceniam go coraz bardziej. Nie chodzi tu tylko o szkodliwe promieniowanie emitowane przez monitory, które obecnie jest minimalne. O wiele ważniejsze są inne czynniki ryzyka, jak chociażby zespół cieśni nadgarstka czy ryzyko zakrzepicy, wynikające z długiego przebywania w jednej pozycji. Czy realna jest praca tylko przez 4 godziny? Powiedzmy sobie szczerze, że nie. Świadomość tego czasu daje mi jednak możliwość wyboru jak długo danego dnia chcę pracować oraz gwarancję, że będąc zmęczoną po 6h mogę wstać i już dzisiaj nie wracać do komputera.

Rób przerwy i wstawaj od biurka

Najlepiej co 30 minut. Pozostawanie przez długi czas w jednej wymuszonej pozycji nie pozostaje bez znaczenia dla kręgosłupa. Pamiętaj, aby często się prostować i rozciągać. Rosnący brzuch z czasem coraz bardziej będzie dawać Ci się we znaki i przeszkadzać w siedzeniu przy biurku. Zresztą Twój pęcherz szybko zacznie zmuszać Cię do opuszczania stanowiska pracy i krótkiego spaceru.

Pij dużo wody

Nawet najmniejsze odwodnienie może mieć negatywne skutki i doprowadzić do zasłabnięcia. Wyrób sobie nawyk łączenia przerwy ze spacerem do kuchni, gdzie wypijesz 100 ml wody. Unikaj natomiast kawy (i czarnej herbaty), która w nadmiarze nie jest wskazana w czasie ciąży i dodatkowo odwadnia organizm.

Wyposaż się w przekąski

Najlepiej, abyś miała zawsze pod ręką lub w szufladzie biurka zestaw zdrowych przekąsek, po które możesz sięgnąć, gdy złapie Cię mały głód, a nie będzie możliwości wyjścia na przerwę. Dobrze, aby były to orzechy lub inne wartościowe produkty, które pozytywnie wpływają an pracę układu nerwowego.

Przekazuj swoje obowiązki współpracownikom

Przygotuj swojego przełożonego i współpracowników na sytuację, że za kilka tygodni Cię zabraknie. Zadbaj o to, aby zespół poznał Twoje projekty i stopniowo zaczął przejmować od Ciebie obowiązki.

Unikaj stresujących sytuacji

Stres, zwłaszcza długotrwały, negatywnie wpływa nie tylko na matkę, ale także na dziecko. Dlatego należy unikać wszelkich sytuacji do niego prowadzących. Jeżeli stresuje Cię jakiś projekt lub sytuacji poinformuj o tym swojego przełożonego. Poproś go o możliwość przekazania zadania innej osoby lub pomoc w rozwiązaniu problemu. Nie decyduj się na rozpoczynanie nowych projektów, raczej skup się na zamykaniu tych już prowadzonych.

Nie przemęczaj się

To właściwie powinno wynikać ze wszystkich wcześniejszych zaleceń. Jeżeli zastosujesz się do nich to gwarantuję, że po powrocie z pracy do domu nie będziesz padać z nóg. Pamiętaj tylko, aby nie pracować w godzinach nadliczbowych i decydować się na delegacje tylko wtedy, gdy nie będą one dla Ciebie obciążające (pracodawca nie może delegować ciężarnej bez jej zgody).

Praca, odpowiednio zorganizowana może być bardzo satysfakcjonująca w trakcie ciąży. Najważniejsze to znaleźć złoty środek i pracować tylko tyle, na ile pozwala Ci Twój aktualny stan. Dziecko na różne sposoby da Ci do zrozumienia, że przyszedł właściwy moment, aby zrobić sobie wolne. Ja w dwudziestym drugim tygodniu zaczynam oswajać się z myślą o zwolnieniu. Miłym akcentem na zakończeniam pracy będzie zaplanowany jeszcze przed ciążą trzytygodniowy urlop. Zaczynam już odliczać dni, a właściwie godziny spędzone za biurkiem.

A Ty kiedy zdecydowałaś się na zwolnienie w ciąży?

Możesz masz jakieś ciekawe porady dla pracujących przyszłych mam?


Podobał Ci się ten tekst? Skomentuj go i podziel się nim z innymi.