Na pytania o mój stan zdrowia zawsze miałam gotowe odpowiedzi typu „ja nie choruję”, „jestem okazem zdrowia”, „nie pamiętam kiedy ostatni raz byłam u lekarza”. Do tej pory faktycznie tak było – przeziębienia i grypy trzymały się ode mnie z daleka, a gabinet internisty odwiedzałam wyłącznie, aby dostać skierowanie na okresowe badania morfologiczne. Gdy inni byli chorzy, ja zwarta i gotowa przychodziłam do pracy. Wiosenne przesilenie jednak i mnie dopadło w tym tygodniu. Po dwóch dniach samodzielnej walki zgłosiłam się wreszcie do lekarza z zapytaniem „co mi dolega i jak się tego pozbyć”.

  • Objawy mam standardowe: ból gardła, podniesiona temperatura połączona z bólem głowy, kaszel, ogólne osłabienie. Tylko kataru brak.
  • Diagnoza: nieokreślone ostre zakażenie górnych dróg oddechowych.

Na szczęście udało się namówić panią doktor, aby nie przepisywała mi antybiotyków, w końcu to jeszcze nie angina. Gdy byłam młodsza wydawało mi się, że każdą chorobę należy niszczyć w zarodku antybiotykami. Nic bardziej mylnego. W wyniku ich stosowania nasz organizm nie radzi sobie z najmniejszymi infekcjami, przez co coraz częściej łapiemy różne paskudztwa. Takie błędne koło. Po konsultacji z lekarką zdecydowałyśmy się zastosować kurację domowymi sposobami, tylko wspieranymi przez leki dostępne bez recepty (witamina C, Aspiryna, leki przeciwbólowe i na gorączkę). Do tego dużo snu i ogólny odpoczynek.

Domowe sposoby na walkę z chorobą

Domowe sposoby na przeziębienie

1. Zaproś czosnek do swojego jadłospisu – jako dziecko nienawidziłam tej metody. Rodzice niemalże musieli wlewać we mnie gorące mleko z czosnkiem i miodem. Niemniej szklanka takiego napoju przed snem sprawiała, że rano budziłam się jak nowo narodzona. Czosnek ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz przeciwgrzybicze. Miód nie tylko poprawia smak, ale także łagodzi gól gardła. Mleko oczywiście rozgrzewa.

Przepis na mleko z miodem i czosnkiem
  • Zagotuj 1 szklankę mleka.
  • Dodaj 2 rozgniecione lub drobno posiekane ząbki czosnku oraz 1 dużą łyżkę miodu.
  • Wypij gorący napój i połóż się do łóżka. Na zdrowie!

2. Płucz bolące gardło roztworem z sody oczyszczonej. Działa ona przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie. W przeciwieństwie do roztworu wody z solą nie podrażnia gardła i nie przyprawia o mdłości. Receptura jest prosta – do 1/2 szklankę ciepłej wody wsyp 1 płaską łyżeczkę sody oczyszczonej. Płucz gardło 2-3 razy dziennie.

3. Pij koktajle ze świeżych owoców i warzyw z dodatkiem miodu i przetworów mlecznych (np. jogurt naturalny, kefir, lub maślanka). Gdy boli nas gardło trudno przełknąć cokolwiek w formie stałej, nie mówiąc już o żuciu twardych kawałków potrwa. Porządnie zmiksowany koktajl nie tylko dostarcza nam witamin, ale także syci. Warto wybrać owoce i warzywa bogate w witaminę C, np. grejpfrut, jabłko czy cytrynę.

Pomysły na koktajl owocowy-warzywny
  • 1/2 grejpfruta, 1 banan, 3 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka miodu
  • 1 łodyga selera naciowego, 1/2 gruszki, 1/2 jabłka, 1/4 cytryny, 50 ml kefiru
  • 1/2 papryki czerwonej, 1 cm tartego imbiru, 1/2 gruszki, 1/2 jabłka, 50 ml kefiru

 

Koktalj owocowo-warzywny

4. Wprowadź do swojej diety duże ilości imbiru. Ma on bardzo szerokie działanie lecznicze, a przy przeziębieniu pomaga zwalczać stany zapalne, łagodzi ból głowy, działa przeciwzakaźnie i łagodzi obrzęki śluzówki gardła. Dodaję go przede wszystkim do zupy i herbaty. Można zrobić z niego płukankę do gardła: do 1/2 szklanki gorącej wody dodaj 1/2 cm startego imbiru. Gdy woda ostygnie płucz nią gardło 2-3 razy dziennie.

5. Unikaj picia kawy i czarnej herbaty – oba napoje odwadniają organizm oraz działają drażniąco na błony śluzowe. Przy infekcji gardła jest bardzo ważne, aby nawilżać je wszystkimi możliwymi sposobami. Dlatego o wiele lepszym wyborem jest zielona herbata z cytryną, imbirem i miodem. Podczas choroby zalecane jest przyjmowanie minimum 2 litrów płynów dziennie, przy wysokiej gorączce warto zadbać o zwiększenie tej ilości. Należy unikać odwadniania osłabionego organizmu.

Zielona herbata z miodem, cytryną i imbirem

6. Ugotuj zupę jarzynową – zupa, gotowana długo na bardzo niewielkim ogniu, zachowuje wszystkie cenne wartości i witaminy, znajdujące się w warzywach. Dodatkowo ma działanie rozgrzewające i nawadnia organizm. Wywar warto doprawić imbirem, czosnkiem i cynamonem, który podobnie jak wymienione tu składniki działa przeciwzapalnie i wzmacnia odporność. Najlepiej wybrać korę cynamonu, zamiast wersji mielonej.

Zupa jarzynowa na przeziębienie

7. Zrób sobie wolne i zaszyj się pod kołdrą z kubkiem gorącego kakao i dobrą książką – wiem, że łatwiej powiedzieć, a trudniej zrealizować, niemniej 2-3 dni odłączenia od codziennych spraw, zdecydowanie ułatwiają walkę z chorobą i powrót do zdrowia.

[/vc_row]

Podobał Ci się ten tekst? Podziel się nim z innymi.